Zegar cz. 3

Log ręczny wskazuje szybkość statku w danym momencie.

Na jachtach logi ręczne rzadko znajdują zastosowanie.

Niemal każdy jacht, wychodzący na morze, zaopatrzony jest w log mechaniczny. Z pomiędzy różnych systemów, najwięcej w użyciu na jachtach jest log Walkera (Uokera). Składa się on z dwóch zasadniczych części: z mechanizmu licznikowego, który przytwierdza się na burcie rufy, z prawej, albo lewej strony, i metalowego, pustego wewnątrz cylindra z umocowanymi doń ukośnie skrzydełkami (propellerka). Cylinder połączony jest z mechanizmem licznikowym sztucznie plecioną (nie kręconą) loglinką z bawełny, długości równej trzem albo czterem długościom jachtu.

Zamiast metalowego cylindra, w logach jachtowych bywa w użyciu kawałek drzewa w kształcie czworokątnego graniastosłupa, do którego przytwierdzone są skrzydełka.

Jest rzeczą zrozumiałą, że cylinder wrzucony do wody, zaczyna się obracać i to tym prędzej, im szybszy jest bieg statku. Wskazówka, wprawionego w ruch za pośrednictwem loglinki mechanizmu licznikowego, zaczyna się przesuwać i wykazuje liczbę mil, przebytych przez statek od momentu wyrzucenia propellerka za burtę.

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    przeszczep chondrocytów
    przewozy autokarowe warszawa
    przewóz osób lubuskie
    przyczepy sprzedaż – Gdynia
    psychiatra Katowice
    psychiatra Łódź
    psychoterapia indywidualna wrocław
    Psychoterapia leczenie nerwicy Warszawa
    ramki rejestracyjne
    regeneracja odbłyśników