Kompas cz. 5

Stosownie do wewnętrznego urządzenia kociołka, kompasy dzielą się na tzw. suche i mokre. W kompasach suchych, kartonik umieszczony jest w otoczeniu powietrza, w mokrych – pływa w rozczynie wody i spirytusu.

Z powodu charakterystycznych cech budowy jachtów kompasy jachtowe są w ogóle mniejsze od zwykłych okrętowych i umieszczone niżej; zazwyczaj u dołu, w kokpicie, na osobnej ławce.

Prawie wszystkie należą do kategorii mokrych.

Z powodu niskiego ich umieszczenia branie kierunków kompascwych (pelengowanie) przedmiotów jest niemożliwe. Tylko największe jachty są zaopatrzone w pel-kompasy. Wszystkie inne muszą posiłkować się przenośnymi pelengatorami. Jachty budowane z drzewa, nie mają większych mas żelaza w swej części rufowej, nie mają też zwykle dewiacji. Całkowita poprawka sprowadza się tutaj do deklinacji, co jest niemałym ułatwieniem w żegludze.

Z kompasami należy obchodzić się ostrożnie. Powinno się je chronić od uderzeń i wstrząśnień, od kurzu i wilgoci. Na noc i w czasie deszczu, a także na postoju nakładać pokrowce. W dobrą pogodę przewietrzać. Nie kłaść, zwłaszcza na czas dłuższy, w pobliżu kompasu żadnych przedmiotów żelaznych. Nawet w czasie sterowania nie powinno się mieć przy sobie noży, rożków itp.

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    plomby plastikowe
    płyta obornicka
    płytka ręcznie formowana
    płytki bellante
    płytki gresowe
    Podłogi drewniane Warszawa
    podolog warszawa
    podpiętki ortopedyczne
    poduszka przeciwodleżynowa
    poduszki do siedzenia