Kompas cz. 4

Jest rzeczą zrozumiałą, że przy takiej lekkości kartonika, którego najcięższa część, obwódka aluminiowa, jest oddalona od środka, złagodzeniu wahań przez olej rycynowy, a wstrząśnień przez taśmy gumowe – ruchy jego są bardzo łagodne i powolne i dochodzą, jak rzekło się wyżej, do 42 sekund czasu, nie tracąc nic z czułości magnetycznej.

Poznaliśmy jeden z najlepszych – kompas Thomsona. Inne kompasy mając te same zasadnicze części, różnią się tylko w szczegółach. Istnieją kompasy oparte na zasadzie szybko wirującego na swobodnej osi krążka stalowego, który według praw fizyki, po niejakim. czasie zwraca się swoją osią w kierunku, równoległym do osi ziemi. Kompasy takie są mało rozpowszechnione, a używane przeważnie na okrętach wojennych i łodziach podwodnych.

W ogóle, kompasy, stosownie do ich przeznaczenia, można podzielić na następujące grupy:

1) kompasy sterowe – stosunkowo dużych rozmiarów, przeznaczone do bezpośredniego użytku przy sterowaniu;

2) kompasy główne – służące do pomiarów nawigacyjnych i kontroli kompasów sterowych;

3) pel-kompasy – do określania pozycji statku na morzu (brania pelengów, o czym niżej);

4) kompasy sztormowe, zwane też sztorm-kompasami, używane podczas sztormów;

5) kompasy szalupowe, małych rozmiarów, przeznaczone, jak sama nazwa wskazuje, do użytku na szalupach.

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    peeling chemiczny szczecin
    pellet w Łodzi
    pergola
    pianki poliuretanowe warszawa
    piasek Łódź
    Pieczątki Łódź
    pielęgnacja twarzy
    pierogi gdańsk
    pizza Poznań
    plomby butelkowe