Kompas cz. 1

Do prowadzenia okrętu na sposób nawigacyjny potrzebne są następujące przyrządy i przybory: kompas, pelengator, zegar, log, sonda, a jako ich uzupełnienie, do wykreślania drogi na mapie: linia, trójkąt, kątomierz, cyrkiel, ołówek i guma.

Spis ten można uzupełnić przyrządami pożytecznymi w nawigacji, jakkolwiek nie niezbędnymi: protraktorem, sekstansem i szkłem powiększającym.

Kompas jest drogowskazem żeglarza, drogowskazem głównym, a bardzo często jedynym1). Jest to przyrząd, oparty na własności swobodnie wiszącej igły magnetycznej – ustawiania się w płaszczyźnie południka magnetycznego.

Kompas niekiedy nazywają busolą. Przywykliśmy jednak nazywać w ten sposób małe przenośne kompasy, używane na lądzie np. do pomiarów geodezyjnych.

Na jachtach żaglowych, ze względu na stosunkowo małe ich wymiary, nawet precyzyjnie wykonane kompasy są niewielkie i wskutek tego mają budowę nieskomplikowaną.

Nie od rzeczy jednak będzie, celem zorientowania się w różnych systemach kompasów, poznać jeden z nich, używany na wielkich okrętach. Jest to kompas Thomsona.

Igła magnetyczna, będąca składową częścią małych busoli, w kompasie okrętowym jest zastąpiona namagnetyzowaną sztabką stalową. Sztabek tych bywa dwie (rzadko jedna), cztery lub osiem. Do sztabek przytwierdzony jest kartonik z podziałkami na stopnie i rumby. Kartonik ten zwie się różą kompasową, niekiedy nawet, ze staroświecka – różą wiatrów.

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    obdukcja warszawa
    obornik koński
    obsługa księgowa w Lubartowie
    odkurzacz do popiołu
    odlewnia aluminium
    oferty nieruchomości poznań
    oferty pracy podkarpackie
    ogrodzenia panelowe śląsk
    okna pcv rybnik
    okna puławy